چند هفته پیش روزنامه همشهری در گزارشی از توقف پرداخت وام‌های خرد از سوی بانک‌های دولتی خبر داده بود، اما در آن روزها اعضای اقتصادی هیأت دولت این خبر را رد کردند.

ولی 29 تیر قائم مقام بانک مرکزی و رئیس شورای‌عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی در مصاحبه‌های جداگانه اذعان کردند که روند اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها در 3 ماه نخست امسال بسیار کند شده است.

با  وجود این، حسین قضاوی قائم مقام بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل کند بودن ارائه تسهیلات در ماه‌های اخیر اظهار داشت: در سال گذشته نرخ رشد تسهیلات در بانک‌های دولتی فراتر از 30 درصد بود، این در حالی است که نرخ رشد سپرده‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای کمتر از رشد تسهیلات بود و این فزونی نرخ رشد تسهیلات در طول اکثر ماه‌های سال گذشته تداوم داشت و همین مسئله شکاف قابل ملاحظه‌ای را میان مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی و مانده سپرده‌های مردم به وجود آورده بود.

وی افزود: در 3 ماه نخست سال‌جاری نرخ رشد سپرده‌ها در بانک‌های دولتی منفی بوده یعنی مانده سپرده‌ها در پایان خرداد ماه در مقایسه با پایان اسفند ماه سال گذشته کاهش داشته است.

قائم مقام بانک مرکزی از این مطالب چنین نتیجه گرفت که در اثر این تراکنش‌ها از قدرت وام‌دهی بانک‌ها کاسته شده است و از سوی دیگر تعهداتی که بانک‌ها در سال گذشته بر عهده گرفته بودند باعث شد در بهار امسال نتوانند مشتریان جدید تسهیلات خواهی خود را پاسخگو باشند. 

وی اظهار امیدواری کرد که در 3 ماه دوم سال‌جاری بانک‌ها به اتکای منابعی که تجهیز می‌کنند روند تسهیلات دهی مطلوب تری داشته باشند.

توقف پرداخت وام‌های بانکی

علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای‌عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی نیز دلیل توقف پرداخت تسهیلات نظام بانکی را عدم‌تنظیم منابع و مصارف اعلام و تاکید کرد: تا زمان تنظیم منابع و مصارف بانکی سیاست‌هایی همچون توقف پرداخت تسهیلات ادامه خواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: هم اکنون منابع بانک‌ها نسبت به مصارف آنها بسیار پایین‌تر است و تا زمانی که میزان منابع و مصارف تنظیم نشود این نوع سیاست‌ها ادامه خواهد داشت.

کد خبر 58396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز